Udostępnij

Marka osobista controllera (część 1)

Controllerzy nie różnią się znacząco od innych menedżerów. Przez cały rok poświęcają olbrzymie zasoby swojej energii na realizację zadań i dostarczanie kolejnych zamawianych raportów i projektów w oczekiwanych terminach. Czasem kątem oka widzimy noty organizacyjne dotyczące awansów lub wpadamy na pożegnalne ciasto do koleżanki, która właśnie zmienia pracę. Nie zatrzymujemy się zbyt długo nad okolicznościami tych zdarzeń i sami poświęcamy niewiele czasu na analizę własnego potencjału zawodowego i na to, jak możemy go rozwijać. Czasem rzucimy okiem na profile kolegów po fachu na zawodowych portalach społecznościowych i widząc ich spójne, progresywne i ciekawe doświadczenia, zadajemy sobie w duchu pytanie: „jak oni to robią”. No właśnie – jak? Odpowiedzią jest wciąż niedoceniany czynnik, którym jest marka osobista.

Ocena kariery bardzo często skupia się na analizie punktu, w którym aktualnie się ona znajduje. Warto jednak spojrzeć na nią pod kątem tego, w którą stronę może się rozwijać lub co powinniśmy zrobić, by nadać jej odpowiedni kierunek.

Motywacja do rozwoju

Nie da się zaprzeczyć, że żyjemy w dynamicznym świecie. Mawia się, że osoby będące obecnie w wieku produkcyjnym będą musiały do emerytury kilkakrotnie mocno przeorganizować swoje kompetencje, a wiedza absolwentów wyższych uczelni dewaluuje się w momencie opuszczania ich progów. Nawet jeśli uznamy to za ekstremum, to nie uciekniemy od konieczności uczenia się przez całe życie i adaptowania do środowiska. Warto zatem w tym miejscu zastanowić się nad tym, kto skorzysta bardziej – ten, kto potrafi podążać za zmianami, czy ten, kto jest zmuszony, by się zmienić, przez świat, który poszedł naprzód?

Po co controllerowi marka osobista?

Wyobraźmy sobie dość typowego menedżera. Na co dzień mocno skupiony na swoich zadaniach. Według niego dążenie do doskonałości w ich realizacji jest jego mocnym atutem. Tematy oceny swojej osoby lub kolejnych kroków w swojej karierze podejmuje raz do roku w czasie rozmowy rocznej z przełożonym. Niejednokrotnie tego rodzaju spotkania traktuje jako rutynowy rytuał niesłużący niczemu specjalnemu (ewentualnie jako okazję do rozmowy o podwyżce), a jego ruch w strukturze i hierarchii bywa przypadkowy – oto ktoś odszedł, firma otwiera nowy oddział, pojawił się projekt, do którego trzeba było kogoś „wsadzić”. Głębsze refleksje czy audyt swojego stanu kariery, a także pytania „co dalej” – trafiają się niezmiernie rzadko.

Brzmi znajomo? Paradoksalnie, świetnie tego typu audytom służy sytuacja, w której menedżer nagle znajdzie się na rynku pracy, wymusza ona bowiem przyjrzenie się sobie w krytycznym świetle.

„Zmień się, zanim będziesz musiał”

Jack Welch

Jest to pierwsza część rozważań i podsumowania własnych przemyśleń dotyczących budowania marki osobistej. W kolejnym artykule poruszam kwestie związane z konkretnymi działaniami mogącymi budować wartość marki osobistej, których controller powinien być świadom i których nie powinien zaniedbywać.

Artykuł „Siła własnej marki, czyli jesienne rozważania o rozwoju controllera ukazał się w numerze 6(14)/2016 magazynu „Controlling i Zarządzanie”. Aby zapoznać się pełną treścią artykułu, zapraszam do kliknięcia w poniższy link:

https://controllingzarzadzanie.embuk.eu/e-wydanie/3415,4-listopada-2016/3718,listopad-2016/103719,sila-wlasnej-marki-czyli-jesienne-rozwazania-o-rozwoju-controllera.html

Marka osobista

Zainteresowały Cię kwestie poruszone w moim artykule i chcesz porozmawiać o tym, w jaki sposób mogę pomóc finansom Twojej firmy?

Zapraszam do kontaktu ze mną. Zajmuję się:

  • Organizacją finansów firm
  • Analizą oraz optymalizacją rentowności i płynności
  • Wdrażaniem controllingu i raportowania finansowego
  • Wdrażaniem planowania i budżetowania
  • Dostarczaniem informacji i rekomendacji do podejmowania decyzji biznesowych
  • Wspieraniem firm, jako zewnętrzny CFO
  • Szkoleniami z zakresu finansów

Poznaj mnie

Bartosz Gayer
Jestem dyrektorem finansowym z ponad 20-letnim doświadczeniem. Pracowałem dla międzynarodowych firm m.in. w branży FMCG, usługowej, sprzedaży bezpośredniej i IT. Posiadam międzynarodowy certyfikat z rachunkowości zarządczej CGMA i jestem członkiem stowarzyszenia AICPA/CIMA. Doradzam zarządom oraz właścicielom firm w roli konsultanta i zewnętrznego dyrektora finansowego. Jestem także wykładowcą i trenerem biznesu, mającym na swoim koncie kilkadziesiąt artykułów i wystąpień publicznych z zakresu finansów i controllingu oraz opiekunem merytorycznym Klubu CFO ICAN Institute.
Masz jakieś pytania?
Newsletter

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco z treściami na blogu i wydarzeniami, w których biorę udział.

Otrzymuj też polecenia wartościowych artykułów i książek!