Udostępnij

PESTEL w skalowaniu międzynarodowym

Ekspansja zagraniczna to cel, który mile łechce ego foundera. Bezapelacyjnie też wywołuje blask w oczach inwestorów. Founderzy wiedzą już, że wpisanie transgranicznej ambicji do pitch decka zwiększa szanse powodzenia. W moich rozmowach z funduszami VC (zwłaszcza znajdującymi się w końcowej fazie rundy inwestycyjnej), słyszałem przynajmniej kilka razy w ciągu ostatnich kilku miesięcy: „mamy jeszcze miejsce w porftolio na 1-2 spółki, koniecznie o potencjale przychodowym XXX, najchętniej w branży YYY i ambicjach zagranicznych”. Może się okazać, że founder z ciekawym pomysłem na biznes lokalny, po którejś rundzie rozmów z funduszem, wyjdzie ze spotkania z zagnieżdżoną w głowie wizją pójścia „szeroką ławą”. Namawiał, namawiał, aż namówił. A teraz trzeba wykonać.

PESTEL, czyli 6 czynników oceny potencjału skalowania zagranicznego

Jasnym jest, że rynek krajowy nie należy do największych na świecie. Niejednokrotnie też rynek zagraniczny jest zwyczajnie bardziej przyjazny dla danej usługi czy produktu (dlatego niektóre fintechy wybierają od razu USA lub UK). Ale to, co łatwo było wpisać do powerpointa, trzeba następnie dowieźć, zwłaszcza jeśli obiecało się to VC. Ponieważ zawsze zachęcam do podejmowania decyzji z zestawem opcji leżących przed nami na stole, tak będzie i tym razem. Chcę przy tej okazji odkurzyć pewne narzędzie, o którym słyszeliście zapewne na studiach lub kursach zarządzania. Jak się okazuje, choć stosowane jest od lat (a może właśnie dlatego), to jego uniwersalność nawet w dynamicznym świecie startupów i młodych firm nie przestaje zadziwiać.

Ocena potencjału przychodowego nowych rynków metodą TAM/SAM/SOM, pomaga zrozumieć wartość potencjalnego rynku docelowego. Zanim jednak przystąpimy do podbijania nowych ziem, warto najpierw obiektywnie ocenić wszelkie ryzyka i przeszkody operacyjne, które być może będziemy musieli pokonać. Źródłem tych ryzyk i przeszkód może być odmienność rynku docelowego od tego, co na codzień dobrze znamy z naszego własnego podwórka. Aby podejść do tej oceny metodycznie, można posłużyć się analizą PESTEL, czyli listą kontrolną opartą o 6 czynników (od angielskich słów oznaczających czynniki: polityczne, ekononomiczne, społeczno-kulturowe, technologiczne, środowiskowe i prawne).

Artykuł „Rozpoznanie terenu przed przystąpieniem do ataku – jak dobrze wybrać rynek docelowy? ukazał się na portalu Marketing i Biznes w ramach publikacji „Skalowanie biznesu globalnie — najczęstsze błędy i jak ich unikać. Aby zapoznać się z pełną treścią artykułu, zapraszam do kliknięcia w poniższy link:

https://marketingibiznes.pl/biznes/skalowanie-biznesu-globalnie-najczestsze-bledy-i-jak-ich-unikac/

PESTEL

Zainteresowały Cię kwestie poruszone w moim artykule i chcesz porozmawiać o tym, w jaki sposób mogę pomóc finansom Twojej firmy?

Zapraszam do kontaktu ze mną. Zajmuję się:

  • Organizacją finansów firm
  • Analizą oraz optymalizacją rentowności i płynności
  • Wdrażaniem controllingu i raportowania finansowego
  • Wdrażaniem planowania i budżetowania
  • Dostarczaniem informacji i rekomendacji do podejmowania decyzji biznesowych
  • Wspieraniem firm, jako zewnętrzny CFO
  • Szkoleniami z zakresu finansów

Poznaj mnie

Bartosz Gayer
Jestem dyrektorem finansowym z ponad 20-letnim doświadczeniem. Pracowałem dla międzynarodowych firm m.in. w branży FMCG, usługowej, sprzedaży bezpośredniej i IT. Posiadam międzynarodowy certyfikat z rachunkowości zarządczej CGMA i jestem członkiem stowarzyszenia AICPA/CIMA. Doradzam zarządom oraz właścicielom firm w roli konsultanta i zewnętrznego dyrektora finansowego. Jestem także wykładowcą i trenerem biznesu, mającym na swoim koncie kilkadziesiąt artykułów i wystąpień publicznych z zakresu finansów i controllingu oraz opiekunem merytorycznym Klubu CFO ICAN Institute.
Masz jakieś pytania?
Newsletter

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco z treściami na blogu i wydarzeniami, w których biorę udział.

Otrzymuj też polecenia wartościowych artykułów i książek!