Odnoszę wrażenie, że przez wiele lat CFO był bardziej kojarzony z ekspertem, niż z przywództwem. Mocne osadzenie dyrektorów finansowych w twardych kompetencjach pozycjonowało ich bardziej w roli technokratów działających w drugiej linii, niż liderów na czele organizacji. Coraz częściej jednak partnerzy biznesowi (na przykład CEO) angażują swoich CFO w projekty i dzielą się z nimi odpowiedzialnością za biznes. CFO staje się więc coraz bardziej partnerem, jednocześnie wspomagając swoje kompetencje cyfrowym egzoszkieletem. Nie da się funkcjonować w tej nowej rzeczywistości bez nabycia nowych kompetencji, potrzebna jest więc nowa definicja lidera w cyfrowych finansach.
Dobrego pozycjonowania w cyfrowym świecie nie ułatwia fakt, że trendy cyfrowe nie tylko są nasycone nowinkami, ale także potrafią dynamicznie się zmieniać. Przykładem jest AI, które w badaniach trendów prowadzonych przez firmę Gartner jest na szczycie popularności w roku 2023, chociaż jeszcze rok wcześniej było jednym z kilku narzędzi o zupełnie przeciętnej popularności.
Celem CFO jest stworzenie tzw. funkcji autonomicznych finansów, które jest pojęciem szerszym od zautomatyzowanych finansów. Oznaczają one funkcję finansową zdolną do dostarczania w czasie rzeczywistym analiz, wniosków i predykcji. Oznaczają także „bez wysiłkowy” compliance i większą elastyczność w strategii finansowej. 64% ankietowanych CFO uważa, że autonomiczne finanse staną się faktem w ciągu najbliższych 6 lat.
Według Gartnera, CFO w najbliższych latach będą działali w oparciu o 5 najważniejszych priorytetów:
Zmieniającą się rolę finansów można zaobserwować w następujących punktach:
- Tradycyjna księgowość i finanse – które przestają już wystarczać i nie tworzą wystarczającej wartości dodanej dla biznesu
- Dane i technologia
- Przewodzenie ludziom i transformacji
- Zrównoważony rozwój
- Kreowanie wartości i partnerstwo biznesowe – które jest najwyższym stopniem zaawansowania funkcji finansowej, mocno zakorzenionej w biznesie, znającej jego język i umiejącej wspierać go w realizacji jego celów
Aby zbudować udane partnerstwo biznesowe wsparte technologią przydatne jest użycie następujących dobrych praktyk:
- Współpraca z partnerami biznesowymi, aby zapewnić na czas dostęp lub raportowanie wiarygodnych informacji.
- Współpraca z IT, aby zapewnić poprawność parametryzowania systemów, wykreślić poprawne ścieżki obiegu danych oraz funkcjonalności systemów.
- Zrozumienie struktury systemów danych i współpraca z obszarem data science.
- Zapewnienie odpowiedniego zrozumienia dla ryzyka biznesowego.
- Analiza zarówno danych finansowych, jak i niefinansowych, umiejętność zrozumienia zależności między nimi.
- Szkolenie i rozwój partnerów biznesowych, by rozumieli wartość wynikającą z danych.
- Używanie narzędzi wizualizacji danych, by prezentować je w sposób przyjazny użytkownikowi.
- Współpraca z analitykami danych, by przenieść ich raporty na wnioski biznesowe.
- Budowanie storytellingu opartego o dane i komunikowanie wniosków z perspektywą wpływu na biznes.
- Budowanie kompetencji w obszarze danych i technologii oraz nieustanne podnoszenie kompetencji
Skuteczny CFO, aby wzmocnić swoje partnerstwo biznesowe i stać się „społecznym” menadżerem, powinien rozwijać swoje kompetencje w obszarze słuchania, poznawania potrzeb klientów swojego biznesu, swojego zespołu i partnerów biznesowych, a także budować swoje umiejętności w zakresie komunikacji i storytellingu.
Prezentacja była częścią szkolenia Nowoczesne Finanse – wykorzystanie AI i nowych technologii organizowanego przez Rzeczpospolita Konferencje.
Zainteresowały Cię kwestie poruszone w moim artykule i chcesz porozmawiać o tym, w jaki sposób mogę pomóc finansom Twojej firmy?
Zapraszam do kontaktu ze mną. Zajmuję się:
- Organizacją finansów firm
- Analizą oraz optymalizacją rentowności i płynności
- Wdrażaniem controllingu i raportowania finansowego
- Wdrażaniem planowania i budżetowania
- Dostarczaniem informacji i rekomendacji do podejmowania decyzji biznesowych
- Wspieraniem firm, jako zewnętrzny CFO
- Szkoleniami z zakresu finansów