Udostępnij

Nowa definicja lidera w cyfrowych finansach

Odnoszę wrażenie, że przez wiele lat CFO był bardziej kojarzony z ekspertem, niż z przywództwem. Mocne osadzenie dyrektorów finansowych w twardych kompetencjach pozycjonowało ich bardziej w roli technokratów działających w drugiej linii, niż liderów na czele organizacji. Coraz częściej jednak partnerzy biznesowi (na przykład CEO) angażują swoich CFO w projekty i dzielą się z nimi odpowiedzialnością za biznes. CFO staje się więc coraz bardziej partnerem, jednocześnie wspomagając swoje kompetencje cyfrowym egzoszkieletem. Nie da się funkcjonować w tej nowej rzeczywistości bez nabycia nowych kompetencji, potrzebna jest więc nowa definicja lidera w cyfrowych finansach.

Dobrego pozycjonowania w cyfrowym świecie nie ułatwia fakt, że trendy cyfrowe nie tylko są nasycone nowinkami, ale także potrafią dynamicznie się zmieniać. Przykładem jest AI, które w badaniach trendów prowadzonych przez firmę Gartner jest na szczycie popularności w roku 2023, chociaż jeszcze rok wcześniej było jednym z kilku narzędzi o zupełnie przeciętnej popularności.

Nowa definicja lidera w cyfrowych finansach
Źródło: Gartner

Celem CFO jest stworzenie tzw. funkcji autonomicznych finansów, które jest pojęciem szerszym od zautomatyzowanych finansów. Oznaczają one funkcję finansową zdolną do dostarczania w czasie rzeczywistym analiz, wniosków i predykcji. Oznaczają także „bez wysiłkowy” compliance i większą elastyczność w strategii finansowej. 64% ankietowanych CFO uważa, że autonomiczne finanse staną się faktem w ciągu najbliższych 6 lat.

Według Gartnera, CFO w najbliższych latach będą działali w oparciu o 5 najważniejszych priorytetów:

Nowa definicja lidera w cyfrowych finansach
Źródło: Gartner

Zmieniającą się rolę finansów można zaobserwować w następujących punktach:

  1. Tradycyjna księgowość i finanse – które przestają już wystarczać i nie tworzą wystarczającej wartości dodanej dla biznesu
  2. Dane i technologia
  3. Przewodzenie ludziom i transformacji
  4. Zrównoważony rozwój
  5. Kreowanie wartości i partnerstwo biznesowe – które jest najwyższym stopniem zaawansowania funkcji finansowej, mocno zakorzenionej w biznesie, znającej jego język i umiejącej wspierać go w realizacji jego celów

Aby zbudować udane partnerstwo biznesowe wsparte technologią przydatne jest użycie następujących dobrych praktyk:

  1. Współpraca z partnerami biznesowymi, aby zapewnić na czas dostęp lub raportowanie wiarygodnych informacji.
  2. Współpraca z IT, aby zapewnić poprawność parametryzowania systemów, wykreślić poprawne ścieżki obiegu danych oraz funkcjonalności systemów.
  3. Zrozumienie struktury systemów danych i współpraca z obszarem data science.
  4. Zapewnienie odpowiedniego zrozumienia dla ryzyka biznesowego.
  5. Analiza zarówno danych finansowych, jak i niefinansowych, umiejętność zrozumienia zależności między nimi.
  6. Szkolenie i rozwój partnerów biznesowych, by rozumieli wartość wynikającą z danych.
  7. Używanie narzędzi wizualizacji danych, by prezentować je w sposób przyjazny użytkownikowi.
  8. Współpraca z analitykami danych, by przenieść ich raporty na wnioski biznesowe.
  9. Budowanie storytellingu opartego o dane i komunikowanie wniosków z perspektywą wpływu na biznes.
  10. Budowanie kompetencji w obszarze danych i technologii oraz nieustanne podnoszenie kompetencji

Skuteczny CFO, aby wzmocnić swoje partnerstwo biznesowe i stać się „społecznym” menadżerem, powinien rozwijać swoje kompetencje w obszarze słuchania, poznawania potrzeb klientów swojego biznesu, swojego zespołu i partnerów biznesowych, a także budować swoje umiejętności w zakresie komunikacji i storytellingu.

Nowa definicja lidera w cyfrowych finansach

Prezentacja była częścią szkolenia Nowoczesne Finanse – wykorzystanie AI i nowych technologii organizowanego przez Rzeczpospolita Konferencje.

Zainteresowały Cię kwestie poruszone w moim artykule i chcesz porozmawiać o tym, w jaki sposób mogę pomóc finansom Twojej firmy?

Zapraszam do kontaktu ze mną. Zajmuję się:

  • Organizacją finansów firm
  • Analizą oraz optymalizacją rentowności i płynności
  • Wdrażaniem controllingu i raportowania finansowego
  • Wdrażaniem planowania i budżetowania
  • Dostarczaniem informacji i rekomendacji do podejmowania decyzji biznesowych
  • Wspieraniem firm, jako zewnętrzny CFO
  • Szkoleniami z zakresu finansów

Poznaj mnie

Bartosz Gayer
Jestem dyrektorem finansowym z ponad 20-letnim doświadczeniem. Pracowałem dla międzynarodowych firm m.in. w branży FMCG, usługowej, sprzedaży bezpośredniej i IT. Posiadam międzynarodowy certyfikat z rachunkowości zarządczej CGMA i jestem członkiem stowarzyszenia AICPA/CIMA. Doradzam zarządom oraz właścicielom firm w roli konsultanta i zewnętrznego dyrektora finansowego. Jestem także wykładowcą i trenerem biznesu, mającym na swoim koncie kilkadziesiąt artykułów i wystąpień publicznych z zakresu finansów i controllingu oraz opiekunem merytorycznym Klubu CFO ICAN Institute.
Masz jakieś pytania?
Newsletter

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco z treściami na blogu i wydarzeniami, w których biorę udział.

Otrzymuj też polecenia wartościowych artykułów i książek!